jueves, 14 de julio de 2011

Hoy El Bable es en bable y se va a Asturias

Si piensas que esta es una escena tomada en la cercanía de Los Cabos, donde actualmente me encuentro, te equivocas, no es el océano Pacífico, mucho menos el mar de Cortés, es, ni más, ni menos que el Mar Cantábrico, en el norte de España, justo en Asturias, lugar en donde se habla en bable.


Asturias tengo entendido es verde, nunca he estado por allí ni tengo liga familiar alguna con esa parte de España, el nombre de este blog se debe, como lo he comentado ya un par de veces, debido al rancho aquel de mis recuerdos que se llamó oficialmente El Baúl y que poco a poco la lengua vernácula lo fue cambiando a El Báule y luego, finalmente y hasta el día de hoy, es conocido como El Bable. Desde el primer artículo, que escribí (ya vamos en el 910) te comenté que el bable es la lengua que se habla en Asturias, pues bien, una amiga que en la virtualidad del mundo actual, del mundo electrónico, conocí, es, casualmente originaria de esta parte y me hace llegar este par de fotos que nos deja ver la belleza asturiana y, como El Bable, el día de hoy habla (o escribe) en bable, pasemos a ver esto que es: La Mitoloxía Asturiana.


Los ventolinos son hominos muy pequeños, aunque a vegaes pueden verse. Floten nel aire y nos rayos de la lluna. Tienen faciones peragradables y son guapos. Lleven los sospiros de los amantes nel aire y duermen a los neños cola harmonía de le sos voces, tambien lleven l'ultimo adiós de los pas a los sos fios que tán lloñe. Na nueche de San Xuan canten a les xanes pa que bailen.


El home del sacu. Hai quien diz que'l famosu "Home del Sacu", esi personaxe que vivía na viesca y que llevaba neños.


El Diañu Burllón normalmente ta representáu cola figura del caballu, anque pue tresformarse nótres criatures como'l castrón y incluso como un ser humanu. Nun su el ser dañín pa coles humanos, normalmente solo gasta bromes pesaes. A pesar de nun ser excesivamente dañín pa coles persones, adorenlu les bruxes del oriente y centru d'Asturies y representa al machu cabriu y al diañu. El mitu del Diañu Burllón ta perdifumináu, igual pol usu que d'esti mitu fizo la iglesia, que lu usó como tema exemplarizante de mou que les sos victimes yeren persones de mala vida, como borrachos o vagabundos.


El busgosu ye un ser metada home metada castrón. Tiene espeses cabelleres, les sos pates son de castrón al igual que los cuernos que posee na tiesta, el torsu y los brazos al igual que'l so rostru son humanos, viste con traxe y sombreru verde.


Los espumerus son duendes de la mar, son extremadamente pequeños y visten un traxe d'algues, lleven bigaros que yos dan les serenes, a cambiu de collares de flores, polo qu'en ocasiones salen a tierra a recoyer diches flores. Existen dos clases d'espumeros: los morenos que tienen güeyos perrellumantes polo que suelen ponersse delantre de los barcos en dies de nublina pa llevalos a puertu. Los otros espumeros son roxos, éstos salen a tierra firme pa meterse nes cases de los marinanes, lleva yos noticies d'estos a les sos families o viceversa.


Xana ye'l nome que reciben n'Asturies las fades. Les xanes n'Asturies tan perlligaes a les fontes y saltos d'agua. Nel mitu normalmente guarden ayalgues debaxo les agües. Representada como una moza de tremenda guapura, de rasgos nórdicos, ye decir, roxa güeyos claros, péinase nes orielles de les fontes o saltos d'agües con peines d'oru, esperando a incautos caballeros pa embruxarlos colos sos encantos y promeses d'ayalgues.

Nota: Los dibujos fueron elaborados por J. A. Moro y tato ellos como los textos los he tomado de un video en Youtube en donde hacen una breve explicación de esta interesante mitología asturiana que nos remite a los tiempos en que nos contaban cuentos de duendes y hadas... el video aparece con una marca SAI. No te doy el enlace pues no me está funcionando el copy/paste.

No hay comentarios:

Publicar un comentario